Ikviens Rīgas iedzīvotājs vai pilsētas viesis droši vien būs pamanījis, ka pēdējo pāris gadu laikā pilsētā ievērojami palielinājies digitālo reklāmas ekrānu skaits (DOOH).
Tas skaidrojams gan ar vispārējo pilsētvides attīstības tendenci pasaulē, gan ar Rīgas domes pagājušajā gadā rīkotajām reklāmas vietu izsolēm. Rezultātā šogad turpināsies aktīvs DOOH stendu montāžas process visā pilsētas teritorijā un sagaidāms, ka līdz gada beigām ielās būs jau vairāki simti digitālo reklāmas ekrānu.
Globāli 11 pasaules valstīs veikts attieksmes pētījums ļauj secināt, ka patērētāji DOOH uztver kā izklaidējošu (37%), inovatīvu (28%), radošu (27%), atmiņā paliekošu (24%) un uzticamu (22%) mediju.
DOOH ekrānu tehniskie risinājumi paver plašas iespējas personalizēt un pielāgot ziņu atkarībā no dienas laikiem, laika apstākļiem un lokācijas. Iespējams sponsorēt ekrānos rādītās laika ziņas, veidot īpašus piedāvājumus konkrētās stundās, pasākumu un akciju ziņojumus. Pētījumi liecina, ka speciālu risinājumu izmantošana palielina kampaņas tiešsaistes meklējumu rezultātus vidēji par 54–62%.
Šeit apskatīti daži piemēri iedvesmai, lai parādītu, ka DOOH konstrukcijas var izmantot ne tikai standarta reklāmas klipiem. Lemjot par jebkura risinājuma izmantošanu, svarīgi saprast kampaņas mērķi un kādu rezultātu vēlamies sasniegt.
Dažādu datu translācija uz ekrāniem reāllaikā, piemēram, laika atskaite līdz kādam notikumam, pieejamo biļešu skaits, dažādu spēļu rezultāti u.tml. Šis risinājums dod papildus pievienoto vērtību, jo uz ekrāna tiek parādīta aktuāla informācija par kādu notikumu reāllaikā. Veiksmīgs piemērs no Lietuvas ar basketbola spēļu rezultātu atspoguļošanu uz DOOH, tādējādi arī atrodoties uz ielas cilvēki varēja sekot līdzi spēles rezultātam: https://www.facebook.com/JCDecaux.Lietuva/videos/3349449535336517
Ziņas piemērošana atkarībā no kāda mainīgā faktora, piemēram, laikapstākļiem vai diennakts stundas. Tas noderēs uzņēmumiem, kam pieprasījumu ietekmē sezonalitāte – produktu vairāk lieto saulainā, karstā vai lietainā laikā, produkts ir aktuāls noteiktās diennakts stundās. Piemērs no Unilever ādas kopšanas zīmola, kur reklāmas saturs mainās atkarībā no laikapstākļiem: https://www.youtube.com/watch?v=WNsIn-o3Vd0
Cilvēku veidota satura translācija reāllaikā uz ekrāniem, piemēram, sociālo tīklu ieraksti, attēli. Šis risinājums ir vairāk piemērots kampaņām ar jaunāku mērķauditoriju, kam ir svarīgi veidot savu saturu un ar to dalīties. Diseldorfas karnevāla kampaņā uz ekrāniem tika rādīti tiešsaistes Instagram foto: https://youtu.be/BIcrughoeMY
DOOH ekrānos iespējams arī izvietot 3D klipus. Latvijā pirmo 3D kampaņu DOOH nesen ir realizējis Tet.lv. Lai sasniegtu vēlamo iespaidu, ļoti svarīgi ir sagatavot tiešām efektīgu un uzmanību piesaistošu klipu ar labi redzamu 3D efektu: https://www.facebook.com/ClearChannelLatvia/videos/953903849329158
DOOH nodrošina vēl kādu reklāmdevējiem vitāli svarīgu funkciju – auditorijas datus. Daudzās no konstrukcijām tiek uzstādīti auditorijas skaitīšanas sensori. Šie sensori skaita Wi-Fi signālus, kas pārvietojušies 50 metru rādiusā no sensora. Dati tiek šifrēti, lai atbilstu visiem datu drošības un aizsardzības standartiem.
Šie dati dod iespēju vērot, kā mainās cilvēku plūsma atkarībā no nedēļas dienas, laika un pilsētā notiekošajiem pasākumiem. Iespējams arī noteikt, cik ilgu laiku vidēji cilvēks pavada 50 metru rādiusā no konstrukcijas un pie kuras no konstrukcijām reģistrēta vislielākā cilvēku plūsma.
Lielisks piemērs bija Latvijas hokeja izlases sagaidīšanas pasākums pie Brīvības pieminekļa. Pēc Valsts policijas datiem uz šo pasākumu bija pulcējušies ap 30 000 cilvēku. Izanalizējot vides reklāmas kompāniju datus no DOOH stendiem tuvākajā apkārtnē, tie parādīja pat 52 000 – 55 000 lielu kopējo unikālās auditorijas plūsmu. Tāds auditorijas apjoms vienviet īsā laika periodā bija labs tests mērīšanas sistēmai. Kā atzina DScreens izpilddirektors Ģirts Lagzdiņš: “Ieraugot iedvesmojošas bildes ar tūkstošiem sapulcējušos cilvēku pie Brīvības pieminekļa, radās uztraukums, vai mūsu tikko uzstādītā skaitīšanas sensoru sistēma ar to tiks galā. Bet viss darbojās. Auditorijas plūsma pieauga vairāk kā 5 reizes un mēs šos ciparus varējām redzēt praktiski reāllaikā.” Turpinot paplašināt DOOH tīklu, būs iespējams iegūt datus par visām lielākajām Rīgas ielām.
Reklāmdevējiem tas dod iespēju daudz precīzāk analizēt potenciālās DOOH izmaksas par kontaktu izvērtējot iespējamos komunikācijas kanālus. Realizējot jau konkrētu kampaņu, iespējams saņemt informāciju par reāli sasniegto auditoriju.
Izmantotie avoti:
The Point of Search, Clear Channel UK, Global, JC Decaux UK and Posterscope, 2022
Kantar Group, Xaxis, Kinetic consumer attitude research to DOOH advertising Y2022